Mijn aanbod voor de kinderopvang
De kinderopvang draag ik een warm hart toe. Jarenlang heb ik in de kinderopvang gewerkt. Als werkbegeleidster van peuterspeelzaalleidsters in de regio Zutphen, als pedagoog-directeur van de Stichting Kinderopvang Brummen, als pedagoog-trainer van kinderopvangorganisatie Ludens te Utrecht. Ook had ik jarenlang een pedagogisch projectbureau van waaruit ik vele trainingen en workshops voor de kinderopvang heb gegeven. Daarnaast hebben we voor onze drie kinderen ook bewust gekozen voor kinderopvang. En dat terwijl de beide opa's en oma's graag hadden willen oppassen. Ik ben ervan overtuigd dat goede kinderopvang iets bijdraagt aan de kwaliteit van het leven van ouders en hun kinderen. Opgroeien in groepsverband geeft je belangrijke sociale vaardigheden mee. "It takes a village to raise a child".
8-weekse mindfulness training
speciaal voor pedagogisch medewerkers
De 'klassieke' mindfulness training speciaal voor pedagogisch medewerkers van een zelfde organisatie. Ik ken de kinderopvang-praktijk goed en ben een ervaren mindfulnesstrainer. Dat maakt dat ik goed kan aansluiten bij wat medewerkers in hun leven en op hun werk aan stress of onrust ervaren. Ik kom vier avonden van 19-21.30 uur op jullie kinderopvanglocatie (maximaal 45 minuten rijden bij mij vandaan) en nodig de medewerkers twee dagen (meestal op een zondag) van 10-16 uur uit in mijn cursusruimte op onze natuurboerderij de Mhene, Lendeweg 4a in Hall. LEES MEER
speciaal voor pedagogisch medewerkers
De 'klassieke' mindfulness training speciaal voor pedagogisch medewerkers van een zelfde organisatie. Ik ken de kinderopvang-praktijk goed en ben een ervaren mindfulnesstrainer. Dat maakt dat ik goed kan aansluiten bij wat medewerkers in hun leven en op hun werk aan stress of onrust ervaren. Ik kom vier avonden van 19-21.30 uur op jullie kinderopvanglocatie (maximaal 45 minuten rijden bij mij vandaan) en nodig de medewerkers twee dagen (meestal op een zondag) van 10-16 uur uit in mijn cursusruimte op onze natuurboerderij de Mhene, Lendeweg 4a in Hall. LEES MEER
Sinds 01-01-2024 geef ik aan pedagogisch medewerkers
alleen nog de 8-weekse mindfulness- en compassie-training
In de zomer van 2022 werd ik 60 jaar en op 30 mei 2023 ben ik oma geworden. Ik heb daarom besloten het rustiger aan te gaan doen. Daarom ben ik op 31 december 2023 definitief gestopt met mijn werkzaamheden voor de kinderopvang. Ik heb het dan ruim 38 jaar gedaan. Dat lijkt me wel genoeg. Graag ga ik wat meer tijd besteden aan de begeleiding en training van mindfulness-meditatie, de mooie plek waar ik woon, onze natuurboerderij, mijn hobby's als tuinieren, koken, handwerken. En aan onze prachtige kleindochter.
alleen nog de 8-weekse mindfulness- en compassie-training
In de zomer van 2022 werd ik 60 jaar en op 30 mei 2023 ben ik oma geworden. Ik heb daarom besloten het rustiger aan te gaan doen. Daarom ben ik op 31 december 2023 definitief gestopt met mijn werkzaamheden voor de kinderopvang. Ik heb het dan ruim 38 jaar gedaan. Dat lijkt me wel genoeg. Graag ga ik wat meer tijd besteden aan de begeleiding en training van mindfulness-meditatie, de mooie plek waar ik woon, onze natuurboerderij, mijn hobby's als tuinieren, koken, handwerken. En aan onze prachtige kleindochter.
ARCHIEF
Scholingen "Werken met 0-jarigen" (ben ik mee gestopt)
Voor pedagogisch medewerkers die werken met 0-jarigen staan er sinds 1 januari 2018 extra scholingseisen in de wet IKK.
Ik bied een drietal trainingen aan die aan deze eisen voldoen en goedgekeurd zijn door de FCB. Alle drie prachtige trainingen.
Als je twijfelt welke je wil aanbieden binnen jouw organisatie, neem dan gerust contact met me op. Ik ken deze drie trainingen immers van binnenuit.
"De ongekende mogelijkheden van de nuljarige" van de Pikler Stichting Nederland.
De inspirerende visie van Emmi Pikler gaat uit van de competente baby, het belang van vrij spelen, zelfstandige bewegingsontwikkeling en onverdeelde aandacht tijdens de verzorging.
De training biedt tevens twee maal coaching op de werkvloer.
Klik hier voor meer informatie of kijk op: www.pikler.nl
"Communiceren met baby's" van de Stichting NET, licentiehouder voor de Gordon-methode in Nederland en Vlaanderen. Deze methode staat voor respectvolle communicatie en positief, sensitief contact. Specifiek aan de babytraining is dat de vertaalslag is gemaakt van de Gordon-communicatievaardigheden naar communiceren met baby’s.
Download hier de flyer. Meer informatie: www.gordontraining.nl
"Baby in ontwikkeling" van Babykennis, een specialist op het gebied van babyontwikkeling, gehechtheid en interactie met baby's. De scholing is theoretisch verdiepend en zeer praktijk-gericht. Zo is er Video Interactie Begeleiding bij elke bijeenkomst. De training helpt medewer-kers te groeien in hun zelfbewustzijn en zelfvertrouwen.
Meer informatie en opgave: www.babykennis.nl
Ik bied een drietal trainingen aan die aan deze eisen voldoen en goedgekeurd zijn door de FCB. Alle drie prachtige trainingen.
Als je twijfelt welke je wil aanbieden binnen jouw organisatie, neem dan gerust contact met me op. Ik ken deze drie trainingen immers van binnenuit.
"De ongekende mogelijkheden van de nuljarige" van de Pikler Stichting Nederland.
De inspirerende visie van Emmi Pikler gaat uit van de competente baby, het belang van vrij spelen, zelfstandige bewegingsontwikkeling en onverdeelde aandacht tijdens de verzorging.
De training biedt tevens twee maal coaching op de werkvloer.
Klik hier voor meer informatie of kijk op: www.pikler.nl
"Communiceren met baby's" van de Stichting NET, licentiehouder voor de Gordon-methode in Nederland en Vlaanderen. Deze methode staat voor respectvolle communicatie en positief, sensitief contact. Specifiek aan de babytraining is dat de vertaalslag is gemaakt van de Gordon-communicatievaardigheden naar communiceren met baby’s.
Download hier de flyer. Meer informatie: www.gordontraining.nl
"Baby in ontwikkeling" van Babykennis, een specialist op het gebied van babyontwikkeling, gehechtheid en interactie met baby's. De scholing is theoretisch verdiepend en zeer praktijk-gericht. Zo is er Video Interactie Begeleiding bij elke bijeenkomst. De training helpt medewer-kers te groeien in hun zelfbewustzijn en zelfvertrouwen.
Meer informatie en opgave: www.babykennis.nl
Vol Vertrouwen - een training geïnspireerd op de visie van Emmi Pikler
voor pedagogisch medewerkers die werken met dreumesen en/of peuters
(ik start geen nieuwe training meer)
Emmi Pikler: "Zelfstandigheid vanuit plezier!"
De visie van Emmi Pikler is zeer inspirerend voor wie werkt met dreumesen en/of peuters, op kinderdagverblijf of peutercentrum. Daarom heb ik samen met mijn Pikler-collega Jeanine Mulder de training "Vol Vertrouwen" ontwikkeld, een training speciaal voor pedagogisch medewerkers die werken met dreumesen en/of peuters. LEES MEER
De visie van Emmi Pikler is zeer inspirerend voor wie werkt met dreumesen en/of peuters, op kinderdagverblijf of peutercentrum. Daarom heb ik samen met mijn Pikler-collega Jeanine Mulder de training "Vol Vertrouwen" ontwikkeld, een training speciaal voor pedagogisch medewerkers die werken met dreumesen en/of peuters. LEES MEER
Pedagogisch coach (ik neem geen nieuwe organisaties meer aan)
Sinds 1985 ben ik werkzaam als pedagogisch coach in de kinderopvang, al heette dat toen 'werkbegeleidster'. Sinds 2019 is het verplicht je medewerkers te coachen. Je kunt mij voor dit werk inhuren. Voor mij staan de kinderen centraal. Ik ben voor de coaching dus vaak op de werkvloer te vinden. Ik kijk naar de kinderen, hoe staat het met hun welbevinden en hun (spel)betrokkenheid? Wat laten de kinderen in hun gedrag zien aan gevoelens en behoeften? De kinderen vertellen mij welke coaching de pm'er nodig heeft. Ik leer de pm'er om samen met mij naar de kinderen te kijken. Vaak maak ik daartoe korte filmbeelden. Ik ga uit van een krachtig, competent kindbeeld. Kinderen zijn jonge onderzoekers die de wereld willen ontdekken. Ze kunnen zoveel meer dan je denkt!
Ik ga tevens uit van een positief, optimistisch mensbeeld. Ook al laten de nieuwsberichten vaak wat anders zien (oorlog, geweld, discriminatie, onderdrukking, etc.) dit is niet hoe en wie de mens in wezen is. Ik werk graag voor een organisatie die dat ook zo ziet en met haar kinderopvang een democratische samenleving wil zijn, gebaseerd op onderling vertrouwen en vriendelijkheid en op een respectvolle manier duidelijke grenzen aan kan geven.
Ik vind het prettig de coaching regelmatig te combineren met een korte pedagogische scholing voor het (sub)team -die kun je als organisatie registreren als beleidsmedewerkeruren- om zo heel gericht samen te werken aan de verdere verbetering van de pedagogische kwaliteit en pm'ers in hun kracht te zetten.
Ik praat hier graag met je over verder, om zo af te tasten of we bij elkaar passen qua visie.
Informeer gerust naar mijn mogelijkheden en een gratis en vrijblijvende intake.
Ik ga tevens uit van een positief, optimistisch mensbeeld. Ook al laten de nieuwsberichten vaak wat anders zien (oorlog, geweld, discriminatie, onderdrukking, etc.) dit is niet hoe en wie de mens in wezen is. Ik werk graag voor een organisatie die dat ook zo ziet en met haar kinderopvang een democratische samenleving wil zijn, gebaseerd op onderling vertrouwen en vriendelijkheid en op een respectvolle manier duidelijke grenzen aan kan geven.
Ik vind het prettig de coaching regelmatig te combineren met een korte pedagogische scholing voor het (sub)team -die kun je als organisatie registreren als beleidsmedewerkeruren- om zo heel gericht samen te werken aan de verdere verbetering van de pedagogische kwaliteit en pm'ers in hun kracht te zetten.
Ik praat hier graag met je over verder, om zo af te tasten of we bij elkaar passen qua visie.
Informeer gerust naar mijn mogelijkheden en een gratis en vrijblijvende intake.
Video Interactie Begeleiding (ik neem geen nieuwe opdrachten meer aan)
Video Interactie Begeleiding (VIB) is een methodiek die communicatie/
interactie tussen kinderen en pedagogisch medewerkers (pm'ers) inzichtelijk maakt en verbetert. Ik ben gecertificeerd VIB-er en maak filmopnames van pedagogische situaties die ik met de betreffende pedagogisch medewerker bespreek. Door middel van 'beeld voor beeld analyse' maak ik de handelingen van de pm'ers zichtbaar en worden zij bewust gemaakt van en gestimuleerd in de positieve interactie met kinderen. De VIB-methodiek is gericht op interactiemomenten die positief verlopen; het uitbreiden en aanleren van communicatie vaardigheden en maakt de effecten van communicatie inzichtelijk en bespreekbaar. VIB is daarmee een methodiek die zeer direct en motiverend werkt.
Informeer vrijblijvend naar mijn VIB mogelijkheden op jouw kindercentrum!
interactie tussen kinderen en pedagogisch medewerkers (pm'ers) inzichtelijk maakt en verbetert. Ik ben gecertificeerd VIB-er en maak filmopnames van pedagogische situaties die ik met de betreffende pedagogisch medewerker bespreek. Door middel van 'beeld voor beeld analyse' maak ik de handelingen van de pm'ers zichtbaar en worden zij bewust gemaakt van en gestimuleerd in de positieve interactie met kinderen. De VIB-methodiek is gericht op interactiemomenten die positief verlopen; het uitbreiden en aanleren van communicatie vaardigheden en maakt de effecten van communicatie inzichtelijk en bespreekbaar. VIB is daarmee een methodiek die zeer direct en motiverend werkt.
Informeer vrijblijvend naar mijn VIB mogelijkheden op jouw kindercentrum!
Speels leren (ik neem geen nieuwe opdrachten meer aan)
Een inspirerend pedagoog uit het werkveld van de kinderopvang is voor mij: Elly Singer.
Jarenlang deed ik mee aan een onderzoek onder haar leiding naar de spelbetrokkenheid van peuters. Wat maakt het dat peuters geconcentreerd en betrokken spelen? Een belangrijke vraag, want peuters die betrokken spelen, leren heel veel! Wij ontdekten dat een "fris ingerichte" speelomgeving belangrijk was, evenals een rustige houding van de pedagogisch medewerker en haar nabijheid en beschikbaarheid.
Kijk voor meer informatie op: www.speelsleren.nl
Jarenlang deed ik mee aan een onderzoek onder haar leiding naar de spelbetrokkenheid van peuters. Wat maakt het dat peuters geconcentreerd en betrokken spelen? Een belangrijke vraag, want peuters die betrokken spelen, leren heel veel! Wij ontdekten dat een "fris ingerichte" speelomgeving belangrijk was, evenals een rustige houding van de pedagogisch medewerker en haar nabijheid en beschikbaarheid.
Kijk voor meer informatie op: www.speelsleren.nl
Training "Knap Lastig!" (ik neem geen nieuwe opdrachten meer aan)
De training "Knap Lastig!'' richt zich op medewerkers van organisaties voor buitenschoolse opvang (BSO). De training bestaat uit zes bijeenkomsten die een aanzet geven tot een veranderingsproces: de bso-organisatie gaat op zoek naar een passend aanbod voor kinderen met probleemgedrag. Met de training leer je alle kinderen op de bso een veilige en uitdagende omgeving te bieden, ook kinderen die als "knap lastig" worden ervaren. Ik geef deze training in company en op locatie, maximaal drie kwartier reizen bij mij vandaan.
Overige workshops, trainingen en thema-avonden
(ik neem geen nieuwe opdrachten meer aan)
Graag werk ik mee aan de verdere professionalisering van de kinderopvang.
Voorbeelden van enkele thema's:
- Pedagogische Vernieuwing; ik schreef de Werkmap Pedagogische Verkenningen (1999)
- Gordontraining - "Effectief communiceren met kinderen in de kinderopvang"
- Groepsdynamiek "Hoe haal je het beste uit de groep?"
- Cursussen voor medewerkers in de Tussenschoolse Opvang
- Ouderavonden over diverse pedagogische onderwerpen
- Communiceren met ouders - lees meer
- De visie van Emmi Pikler
- Spelbetrokkenheid - meespelen hoe doe je dat?
Mijn aanbod is geschikt voor zowel professionals als vrijwilligers (bijvoorbeeld ouders die meewerken in de ouderparticipatie-crèche). Je hebt er geen specifieke vooropleiding voor nodig. Alleen een groot hart voor kinderen.
Voorbeelden van enkele thema's:
- Pedagogische Vernieuwing; ik schreef de Werkmap Pedagogische Verkenningen (1999)
- Gordontraining - "Effectief communiceren met kinderen in de kinderopvang"
- Groepsdynamiek "Hoe haal je het beste uit de groep?"
- Cursussen voor medewerkers in de Tussenschoolse Opvang
- Ouderavonden over diverse pedagogische onderwerpen
- Communiceren met ouders - lees meer
- De visie van Emmi Pikler
- Spelbetrokkenheid - meespelen hoe doe je dat?
Mijn aanbod is geschikt voor zowel professionals als vrijwilligers (bijvoorbeeld ouders die meewerken in de ouderparticipatie-crèche). Je hebt er geen specifieke vooropleiding voor nodig. Alleen een groot hart voor kinderen.